Skip to content

Centerpartiet fortsätter framåt

april 6, 2011

Idag kom äntligen debatten igång på allvar. Efter en del tissel och tassel så nu debatten kommit gång på allvar i det offentliga rummet och vi kan äntligen börja diskutera det helt öppet.

Vem ska leda Centerpartiet till valseger 2014?

Abir Al-Sahlani och Fredrick Federley är de riksdagsledamöter som har gått ut öppet och sagt att de vill se en ny partiledare och båda verkar lyfta fram Annie Johansson som favoriten.

Jag tycker först och främst att det är en stor bedrift av Maud att efter 10 år på posten som partiledare så vill man inte ha en ny för att förtroendet för henne skulle ha börjat sjunka utan helt enkelt för att man känner att nu är det dags.

Jag håller med!

Min känsla är att partiet, som nu befinner sig i en utvecklings och nytänkande fas, behöver en ny ledare som kan komma att personifiera den nya politiken och de nya idéerna som nu håller på att mejslas fram.

Flera kandidater verkar vara på tapeten, bland annat Anna-Karin Hatt, IT- och regionminister, och Annie Johansson, ekonomisk politisk talesperson. För min del så vill jag gärna se antingen Lena Ek, nuvarande EU-parlamentariker, eller Annie Johansson som ny partiledare. Jag tror att de kan vara en bra kraft framåt för Centerpartiet.

När bytet ska ske är jag inte lika säker på, men jag måste hålla med att ifall mycket av förnyelsearbetet kommer att sammanfattas under stämman i september så skulle det vara bra ifall en ny partiledare kunde träda fram då.

Men den egentligt största vinsten av media uppmärksamheten idag, är att debatten nu kommit igång och att man nu kan börja diskutera frågan.

Media: SvD

One Comment leave one →
  1. Lars Nihlén permalink
    april 6, 2011 8:40 e m

    Hej Isak!
    Jag tycker också det är bra att vi får en debatt. Maud var en frisk vind när hon tillträdde. Jag hoppas att hon ger ett besked på stämman i höst. Då avgår hon med flaggan i topp. Vi kan också mejsla fram en partiledare, som hinner att bli varm i kläderna till valet.
    Min kandidat är Annie Johansson
    Lars Nihlén centerpartiet i Höör

Kommentera

