Skip to content

Lussebullar, tågförseningar och en tidig morgon i ett oroligt Sverige

december 14, 2010

Gårdagen började som idag, upp klockan fem på morgonen för att jag tillsammans med Culpakören skulle bege oss ut i Malmö och lussa hela dagen. Det var en mycket trevlig dag, dock med allt för många ordvitsar från min sida. Vi bjöd bland annat på ”Jul, jul, strålande jul” och ”Have yourself a merry little christmas”. Denna jul inspirerade dag fortsatte sedan med en resa norrut mot Växjö och till min glädje var jag bara 7 minuter försenad, i dessa tider något att glädjas åt. Dock hade jag inte samma tur på vägen ner då mitt tåg mot Lund som skulle gå 21:02 bara verkade gå till Alvesta, plus att det var ungefär en halvtimme sen när jag kom till stationen vid 20:30. Så istället för att krångla halva natten med tåg och byten och förvirring blev det en natt i Växjö och jag sitter nu på tåget söderut igen, denna gången är vi än så länge inte försenade.

Citytunneln i Malmö har nu öppnat till mångas glädje, men man kan väl konstatera att inkörningsperioden inte har varit helt smärtfri. Signalfel och inställda tåg och omskyltning har lett till mångas förvirring. Men när alla är varma i kläderna kan detta nog också bli bra.

Samtidigt ökas oron i Sverige i bakvattnet av sprängningarna i Stockholm för några dagar sedan för hur säkerheten är i Sverige. Vad jag tror är viktigt är att man inte låter en mans dårskap göra oss rädda för varandra och börja misstänka på den ene och sedan den andra för olika saker. Börjar vi skapa ett samhälle där vi är misstänksamma mot varandra hela tiden, då har vi redan gett vika för terrorn.

Bilder från dagens lussande kan ses bland annat här

No comments yet

Kommentera

