Skip to content

Wikileaks, bra eller dåligt

november 29, 2010

Spontant känner jag att jag inte kan tycka illa om det som Wikileaks nu har gjort. Det kanske är en radikal person inom mig som nu har fått liv, men på sätt och vis så tror jag mer på spel med öppna kort en mycket hemlighetsmakeri. Men visst kan jag tänka mig att det finns problem med att diplomatpost läcks och att uttalanden och kommentarer som inte är tänkta att göras publikt kommer ut, kan göra diplomatin mer stel och formell och kanske också segare.

Men i grund och botten finns det ett problem med ett växande informationsgap mellan allmänheten och de som styr i landet. Denna utveckling med större informationsgap leder i längden till fler förslag som byggs på hemlig information som inte finns tillgängligt för allmänheten, men som ledarna hävdar är nödvändigt, men man kan inte förklara varför.

Men vad vet jag, kanske det är helt fel att läcka uppgifter, men på sätt och vis tror jag att det i längden ändå kan vara nyttigt för världen att vi minskar risken att informationsgapet mellan vanligt folk och de som styr blir större.

Media: DN, SvD

2 kommentarer leave one →
  1. Göran S permalink
    november 30, 2010 1:13 f m

    Diplomati = överhetens bedrägeri!
    Inget annat.

    • engqvist permalink*
      november 30, 2010 1:33 e m

      Jag håller nog inte med dig Göran. Diplomati är ju i grund och botten något vi använder varje dag i våra liv, när vi kompsomissar med de människor som står oss nära i vardagen. Diplomati handlar inte om överhet eller något annat. Det är ju ett sätt att möta sin nästa vare sig det är en familjemedlem eller ett annat lands regering.

      Diplomati behövs i världen och om denna läcka gör det svårare så är det dåligt, men det finns ett annat problem som jag ville belysa som handlar om informations-gapet mellan de som leder landet och alla vi andra, detta gap måste vara så litet som möjligt!

Kommentera

