Skip to content

Mycket siffror, det är inte lätt som väljare…

september 9, 2010

På sätt och vis så har jag det lätt som politiskt aktiv, jag har redan bestämt mig för hur jag ska rösta sedan länge, men om man tar en titt på debatten idag, så kan det inte vara lätt som väljare. Från båda sidor ryker siffororna tätar och mer intensivare åt alla håll och den storan frågan blir, vad ska man tro?

I grunden så tror jag att man för att göra valet begripligt ska försöka lyfta debatten och se de olika politiska alternativen ur ett mer principiellt perspektiv.

Alla partier vill värna om välfärden och vill att den ska bli så bra som möjligt, men skilladen är hur man ska se till att vi får in pengar till den gemensamma välfärden, hur grunden för välfärden ska se ut. Här har vi olika synsätt. Vänstersidan har en inställning att man bara genom att höja skatterna kan man se till att det finns pengar till välfärden. Jag tror inte att det är så enkelt.

Är det något jag har lärt mig om världen när jag för varje år blir lite äldre så är det att saker och ting är mycket mer komplicerade än vad man tror. Bara att förstå hur den kommunala politiken fungerar har tagit lång tid för mig. Men om finansieringen av välfärden så är det inte så enkelt som att hela tiden höja skatterna.

Jag är övertygad om att den bästa grunden för att få en stabil finansiering av välfärden är genom att vi ska bli bäst på företagsamhet och entreprenörskap. Till detta hör att vi ska ha enkla regler och fördelaktiga villkor för att vara företgare. Anledningen är att jag vill se till att vi har ett stort utbud av jobb, så vi har en så låg arbetslöshet som möjligt. Arbetet med att fixa jobb är avgörande för att få fram finansiering till välfärden.

Så det handlar inte om att höja skatter, för det är en minskad arbetslöshet som är den stora nyckeln till en bra välfärd.

Så låt siffrorna fara, men i sluänden om man vill värna välfärden så måste man fixa jobbfrågan. Det är här ditt val som väljare kommer in, det blir upp till dig att välja vilket lag som kan fixa jobben.

No comments yet

Kommentera

