Skip to content

Konsten att välja sida

januari 20, 2010

Idag så har partiledarna debbaterat i Riksdagen. Under debatten har skilnaderna mellan de olika blocken verkligen visat sig och vilken väg man vill gå.

Intressant att noter tycker jag är att alla tycks sträva mot samma mål: världens bästa välfärd, bra utbildning, jobb och bra hälso- och sjukvård. Men man har verkligen olika vägar att nå dit. Höjda skatter och mer reglering å ena sidan och minskade skatter och mindre reglering å den andra.

Jag delar såklart också målästtningen, men frågan är vilken väg man vill välja, vilken väg man tycker är bäst. När jag, innan jag blev politiskt aktiv, skulle välja vilken sida jag skulle ställa mig på politiskt men också vilket parti jag valde, så utgick jag från vad jag själv tror på.

Vad tror då jag är den bästa vägen att skapa fler jobb och trygga välfärden? Jo jag är säker på att nyckeln ligger i jobb och så många som möjligt. För ju fler som arbetar desto fler kan hjälpas åt att betala in skatt till den gemensamma välfärden. Fler jobb hänger samman med ett bra företagsklimat. Därför tycker jag att sverige borde ha som målsättning att vara så företagsvänligt som möjligt, göra det så enkelt och billigt att vara företagare i sverige men också attraktivt för utländska företag att satsa i sverige. För mig blev då det partiet som har detta som målsättningar för sin företagspolitik det naturliga valet och i mitt fall landade det på Centerpartiet. Centerpartiet har också en mycket mer flexibel utbildningspolitik i mina ögon än vänsteralternativen och utbildning är mycket viktigt och nära sammanhängande med jobb och företagande.

Jag tror nog att man måste ta sig en funderare på hur man vill ha det långsiktigt i Sverige tänka ut vad som behövs för att nå dit och se vilka partier som representerar detta. Jag tror att det är Centerpartiet vad tror du?

No comments yet

Kommentera

